In februari was er weer een goed bezocht Repair Café in het OBG. Onze specialist koffiezetapparaten en stofzuigers, Han Stinissen, heeft een oproep aan al onze bezoekers: “Wilt u alstublieft uw koffiezetapparaat of stofzuiger eerst schoonmaken voordat u naar het Repair Café komt?”. In de praktijk komt het vaak voor dat Han onder het stof of de koffieprut zit na een reparatie. Hij neemt nu zelfs al een speciale schort mee om niet te vies te worden. “Het zou fijn zijn als mensen eerst de beschimmelde koffiedrab uit hun apparaat halen, dat scheelt mij veel gedoe”.
Ook onze naaivrijwilligsters sluiten zich bij Han’s oproep aan: “Het werkt veel prettiger als de kleding schoon is”.
Deze maand waren er 11 kleding-reparaties, 26 elektrische apparaten, 2 fietsen, 5 computers, 2 lasklusjes en 9 overige werkzaamheden. Van de 55 reparaties zijn er 33 gered/gelukt, 15 niet gelukt en 7 met advies naar huis gestuurd. Dus 60% gered!
Dat het bij het Repair Café de bedoeling is dat je zelf meehelpt weet iedereen. Deze bezoekster heeft meegeholpen de audio-set uit elkaar te halen, door alle schroeven los te maken. Daarna heeft ze meegekeken en -gedacht met de reparateur en samen vonden ze de oorzaak waarom de CD-lade niet naar voren kwam. Nadat ze het tandwiel weer goed hadden gepositioneerd en de hele audio-set weer in elkaar hadden geschroefd bleek de reparatie geslaagd! Weer een mooi apparaat gered van de afvalberg.
Het volgende Repair Café in het OBG is
zaterdag 19 maart van 11:00 tot 13:30 uur (inschrijving)
OBG-dienstencentrum, Prof. Cornelissenstraat 2, 6524 PJ Nijmegen